دکتر ایمان روغنی / لیزر پوست / همه چیز درباره لیزر موهای زائد
مدت زمان مطالعه ۱۷ دقیقه

همه چیز درباره لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد راهی مناسب و غیر تهاجمی (بدین معنا که برای استفاده از آن نیاز به شکافتن قسمتی از بدن نیست) برای از بین بردن یا کم کردن موهای زائد یا ناخواسته است.

در این روش پزشکی از پرتو متمرکز نور یا همان لیزر استفاده می‌­شود که می‌­تواند در نواحی کوچک و بزرگ بدن با کمترین درد و ناراحتی شما را به هدفتان که داشتن پوستی نرم و زیبا و عاری از موهای زائد است برساند.

اساس کار لیزر از بین بردن کیسه‌­های لوله ­ای شکل موجود در پوست یا همان فولیکول ساقه ­های مو که علت تولید و رشد مو هستند آسیب برساند، بدین صورت که نور تابیده شده توسط لیزر توسط ملالین پوست جذب شده و به گرما تبدیل می­شود که این گرما به کیسه­ های لوله ­ای آسیب وارد می­کند.

از آنجا که لیزر فقط بر روی فولیکول ­­ها اثر می­گذارد، ممکن است برای کاهش قابل توجه موهای زائد به چندین دوره لیزر درمانی نیاز باشد و همچنین حذف دائمی موها در این روش تضمینی نمی­ باشد و ممکن است موهای بدن به دلایل مختلف مجدد رشد کنند، مانند هیروتیسم یا مردمویی که 10 درصد خانم­های 18 تا 35 سال را تحت تاثیر قرار داده است، که معمولا به علت اختلالات هورمونی این اتفاق می ­افتد. که در این موارد باید از لیزر درمانی دوره ­ای بهره برد. به زبان ساده تر بعد از انجام دوره های لیزر شما باید برای شارژ لیزر و باقی ماندن اثر آن به صورت دوره ای و هرچند ماه یکبار بسته به نوع و شرایط پوست تان برای انجام لیزر به مطب پزشک مراجعه کنید. علم پزشکی هیچ تاییدی در خصوص از بین رفتن موها به طور دائمی و صد رد صد ندارد.

روش ‌های دیگری نیز برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد مانند اپیلاسیون و الکترولیز که لیزر درمانی به نسبت این دو روشی مناسب‌­تر است.و ماندگاری بالاتری دارد.

اگر فرصت کافی برای خواندن همه مقاله ندارید می توانید ویس زیر را از آقای دکتر ایمان روغنی گوش کنید.

مشاوره لیزر موهای زائد

اگر نیاز به مشاوره دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
فرم‌ با موفقیت ثبت شد!
لطفا دوباره تلاش کنید

مزایای لیزر موهای زائد

  • برای همه نواحی کوچک و بزرگ بدن مناسب است.
  • باعث ایجاد رنگ پوستی یک دست‌ می‌­شود.
  • در اکثر موارد بین 3 تا 8 جلسه ریزش موها دائمی می­‌شود.
  • نسبت به سایر روش های از بین بردن موهای زائد، درد و ناراحتی بسیار کمتری دارد.
  • داشتن سرعت بسیار بالا
  • انتخاب هدفمند و دقیق موهای زائد
  • قابل پیش­بینی بودن مدت حذف موهای زائد
  • از بین رفتن حجم بیشتری از موهای زائد نسبت به سایر روش‌ها

معایب لیزر موهای زائد

  • برای به دست آمدن نتیجه دلخواه به چندین جلسه درمانی نیاز است.
  • ممکن است برای پوست‌­های تیره به علت عدم تطابق کافی بین رنگ پوست و رنگ مو مناسب نباشد.
  • برای موهای با رنگ روشن مانند بلوند به علت کمبود رنگدانه ممکن است لیزر مو گزینه مناسبی نباشد.
  • نسبت سایر روش­ها هزینه بالایی در کوتاه مدت دارد اما این هزینه ­ها در بلند مدت جبران می­شوند.

آیا آقایان هم می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

بله امکان انجام لیزر برای آقایان نیز وجود دارند. هیچ محدودیتی برای انجام لیزر در آقایان وجود ندارد. اغلب افرادی که اقدام به انجام لیزر موهای زائد می کنند ورزشکارانی هستند که در قسمتهای مختلفی از بدن مثل روی سینه، پشت کمر، بازوها موهای زیادی دارند و برای ورزش کردن مقداری مشکل ساز هست و اقدام به انجام لیزر موهای زائد می کنند. البته که همه آقایانی که موهای زیادی روی بدن خود دارند و از داشتن موهای زیاد در رنج هستند می توانند اقدام به برطرف کردن موهای زائد به روش لیزر کنند. سوالات زیادی برای افراد در این زمینه وجود دارد که می‌خواهیم در این مقاله به طور جامع به آنها پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

بهترین روش از بین بردن موهای زائد

تعداد جلسات مورد نیاز لیزر موهای زائد چقدر است؟

برای هر فردی نیز ممکن است تعداد جلسات مورد نیاز متفاوت باشد و میزان پاسخدهی بدن آقایان نسبت به خانم ها بیشتر و طولانی تر باشد.

اگر فردی که به دنبال لیزرموهای زائد هست خانمی باشد که دچار مشکلات زمینه ای و هورمونی مثل کیست تخمدان و مانند آن، ممکن است این تعداد جلسه تغییر کند. اما معمولا تعداد جلسات مورد نیاز بین 6 تا 10 جلسه است. تعداد فواصل جلسات بسته به نوع دستگاه بین 30 روز تا 45 روز است.

بهتر است جلسات به طور منظم انجام بگیرد تاخیر در انجام لیزر یا عقب انداختن فواصل لیزر متاسفانه درصد بهبودی را کم می‌کند.

اغلب در جلسات اول تا 70 درصد هم ممکن است نتایج را ببینید. اما بعضی از موهای بدن در فاز خواب هستند و در جلسات بعد یلیزر بیدار می شوند. بنابراین باید پیگیری منظم داشته باشید تا بتوانید نتیجه مطلوب تری را بگیرید.

نتایج لیزر موهای زائد

کسانی که دچار اختلالات هورمونی هستند ممکن است بعد از اتمام جلسات درمانی نیاز به چند جلسه روتوش با فواصل زمانی 3 ماه، 6 ماه و یا یک سال بعد و یا هرسال یک بار در قسمت‌هایی که موهای مختصری عود می کند نیاز به انجام دوباره و ترمیم دارند.

به همین دلیل بسیار مهم است که افراد فواصل زمانی بین جلسات را به طور منظم پیگیری کنند تا پاسخ بهتری از درمان خود بگیرند.

ممکن است برخی از نواحی زودتر جواب دهد و برخی نواحی دیرتر. یا ممکن است فردی با 4 جلسه لیزر صورت، موهاش از بین برود ولی دست و پاهای این فرد نیاز به جلسات بیشتری داشته باشد.

 آیا لیزر موهای زائد اثرات درمانی هم دارد؟

یکی از سوالاتی که شاید ذهن افراد زیادی را درگیر کرده باشد این است که لیزر ممکن است چه اثرات درمانی داشته باشد؟ همچون تزریق بوتاکس که اثرات درمانی خاص خود را دارد و برای مواردی مثل میگرن کارگشاست. لیزر نیز به نوبه خود می تواند اثرات درمانی نیز داشته باشد.

افرادی هستند که موهای بدن آنها مرتبا به داخل پوست برمی گردد و دچار فولیکولیت می شوند (فولیکولیت ضایعاتی جوش مانند است که بر روی پوست ایجاد می شود و آزار دهنده هستند)

کسانی که این حالت فولیکولیت راجعه هستند و دچار جوش‌های چرکی در نواحی مختلف بدن می‌شوند، لیزر موهای زائد بسیار کمک کننده است ضایعات را کاهش می‌دهد.

افرادی که دچار كراتوز پيلاريس یا پوست مرغی هستند گاهی اوقات از انجام لیزر موهای زائد بهره می‌برند. البته همیشگی نیست و در برخی از موارد پاسخ درمانی برای این افراد دیده شده است.

کسانی که از تعریق زیاد در نواحی خاصی از بدن که موهای زیادی دارد، رنج می‌برند و یا دچار هیدرانیت چرکی یعنی عفونت‌های مکرر غدد عرق هستند هم گاهی از اوقات با انجام لیزر موهای زائد، ترشح غدد عرق در آنها کاهش می یابد.

لیزر موهای زائد بدن در کدام نواحی از بدن قابل انجام است؟

محدودیتی برای انجام لیزر وجود ندارد و مناطقی که موهای زائد به صورت موهای ضخیم و مشکی وجود دارد قابل انجام است. لیزر برای خانم ها و آقایان در تمام نواحی بدن قابل انجام است.

آیا لیزر باعث ناباروری در مردان می شود؟

خیر لیزر هیچ عوارض خاصی ندارد و هیچ مشکلی به خصوص در زمینه باروری ایجاد نمی کند. عوارضی که لیزر می‌تواند ایجاد کند برخی عوارض گذرا هستند مانند التهاب ، قرمزی و یا سوختگی خفیف. این عوارض قابل برگشت هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند.

هزینه لیزر موهای زائد چقدر است؟

دستگاه هایی که برای لیزر استفاده می شود اگر دستگاه استاندارد و بروزی باشد بر اساس مواد مصرفی تعیین هزینه می شود. ممکن است مراکزی لیزرموهای زائد را با تخفیف های واقعا باورنکردنی انجام دهند. در این موارد بهتر است به این نکته توجه کنید که ممکن است از میزان مواد مصرف کاسته شده باشد یا لامپ دستگاه تعویض نشود و یا دستگاه مورد استفاده مناسب نیست. بنابراین فرد نتیجه درستی از درمان نمی گیرد. تعداد جلسات بسیار زیاد می شود. بنابراین در انتخاب پزشکتان باید دقت بسیاری داشته باشید. حتما نزد پزشک متخصص پوست و مو بروید و از دستگاه های استانداردی برای اینکار استفاده کنید. معمولا دستگاه های لیزر الیت و لیزر الکسانداریت از بهترین دستگاه های لیزر هستند. نوع دستگاه مستقیما با هزینه در ارتباط است اما به این نکته توجه کنید که اگر از دستگاه های قوی تر استفاده کنید زودتر نتیجه می گیرید و تعداد جلسات کمتری را برای مراجعه نیاز دارید.

عوامل موثر بر لیزر موهای زائد

اصلی­ ترین عوامل موثر بر لیزر موهای زائد؛ طول، درشتی و رنگ موهای زائد و همچنین رنگ پوست است. به عنوان مثال هر چه پوست رنگ روشن­تر باشد باعث انتقال نور بیشتری به فولیکول می­ شود و هر چه مو تیره ­تر باشد باعث جذب بیشتر نور می ­­شود که در نتیجه هر چه پوست روشن­ تر و مو تیره تر باشد احتمالا نتیجه بهتری از لیزر درمانی خواهیم گرفت. که این عوامل خود نیز به عوامل دیگری وابسته هستند، عواملی مانند:

  • سن
  • قومیت
  • سابقه­ های درمانی و مصرف دارو
  • سطح فعالیت هورمون ­ها
  • ناحیه ­ای که مو در آن­جا رشد کرده است

لیزر موهای زائد چقدر طول می­کشد؟

لیزر موهای زائد معمولاً به دو تا شش مرحله نیاز دارد. فاصله بین لیزرها بسته به محل انجام لیزر متفاوت خواهد بود. در مناطقی که مو به سرعت رشد می­ کند مانند لب بالا، ممکن است لیزر در 4 تا 8 هفته تکرار شود. در مناطقی با رشد آهسته مو، مانند پشت کمر، ممکن است هر 12 تا 16 هفته انجام شود.

روش انجام لیزر موهای زائد

در هنگام درمان با لیزر چه برای موهای زائد چه برای سایر انواع لیزرهای پوست بخاطر داشته باشید حتما باید از عینک محافظ چشم استفاده می ­شود تا به شبکیه و قرنیه چشم شما آسیب وارد نشود. همچنین برای افرادی که ممکن است پوست آن­ها حساسیت داشته باشد یا برای پیش­گیری از آسیب دیدن پوست بر اثر گرما از ژل بی حس کننده استفاده ­می­شود. این ژل علاوه بر محافظت باعث عبور بهتر نور از پوست می­ شود.

به محض اینکه ژل بی حس کننده اثر کرد، پزشک متخصص دستگاه را بر روی ناحیه مورد نظر قرار می­ دهد و پرتوی نور پر انرژی را در آن ناحیه متمرکز می ­کند. هر چقدر ناحیه ­ای که قرار است لیزر شود بزرگ­تر باشد مانند: قفسه سینه یا کمر طول درمان نیز بیشتر خواهد شد اما برای نواحی کوچک ممکن است چند دقیقه زمان نیاز باشد.

ممکن است بر اثر گرمای لیزر احساس گزگزی به شما دست دهد یا بر اثر سرمای ژل بی حس کننده احساس ناراحتی کنید.

محبوب­ترین لیزر برای از بین بردن موهای زائد لیزر با پرتوهای کم انرژی است که متناسب با رنگ پوست، رنگ، ضخامت و ناحیه رشد مو تنظیم می ­شود. ممکن است قبل از انجام عمل لیزر برای اطمینان از شما آزمایش گرفته شود. احتمال دارد که کمی پس از انجام عمل لیزر پوست شما قرمز یا متورم شود که برای کاهش این دست ناراحتی ­ها پزشک شما ممکن است توصیه­ های مختلفی را مانند استفاده از یخ بر روی ناحیه لیزر یا استفاده از کرم­ های متناسب دیگر به شما داشته باشد.

توجه داشته باشید که بعد از انجام عمل لیزر موهای زائد نباید ناحیه لیزر شده در معرض نور آفتاب قرار گیرد، همچنین باید از برنزه کردن پوست خود تا مدتی بعد از لیزر خودداری کرد.

عوارض لیزر موهای زائد

  • تورم خفیف در اطراف فولیکول مو.
  • ممکن است رنگ پوست تغییر کند، این اتفاق در پوست­ هایی با رنگ تیره شایع تر است.
  • قرمزی موقت پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • سوزش پوست
  • ایجاد تاول
  • زخم و عفونت در ناحیه ­­ای که لیزر صورت گرفته است.

نکاتی که قبل از لیزر موهای زائد باید رعایت کنید

اگر تمایل به لیزر موهای زائد خود دارید، باید بدانید که کارهای قبل از لیزر که باید انجام دهید چیست؟

توجه داشته باشید که دقت در انتخاب کلینیک معتبر و پزشک متخصص خوب می­تواند تا حد زیادی از بوجود آمدن هر یک از این عوارض جلوگیری کند. حتما پزشکی را انتخاب نمایید که دارای مدرک مرتبط مانند تخصص پوست و یا جراحی زیبایی داشته باشد و همچنین در این زمینه نیز تجربه کار داشته باشد.

همچنین اگر دستیار پزشک یا پرستار این کار انجام می­ دهد توجه داشته باشید که پزشک به طور مرتب به کار وی نظارت داشته باشد. در مورد اسپا (محلی که خدمات مراقب پوستی، ماساژ ارائه داده می­شود)، سالن ­ها یا سایر اماکنی که  افراد غیر پزشک که خدماتی مثل لیزر موهای زائد ارائه می‌دهند، احتیاط کنید.

مراقبتهای لازم قبل از لیزر
مراقبتهای لازم قبل از لیزر

قبل از لیزر موهای زائد با پزشک خود گفتگو و مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که این روش مناسبی برای از بین بردن موهای زائد شما است یا نه، همچنین به دستورالعمل ­های او قبل از عمل لیزر توجه کنید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. برای مراجعه حتما سعی کن با تحقیق و بررسی بهترین کلینیک موهای زائد را بیابید. تا از کیفیت دستگاه مورد استفاده و همچنین تبحر پزشک اطمینان کافی داشته باشید. این توصیه­ ها می تواند مانند موارد زیر باشد:

  • چند روز قبل از لیزر در معرض نور آفتاب نباشید.
  • نباید قبل از انجام عمل لیزر پوست خود را برنزه کنید.
  • موهای زائد خود را اپیلاسیون نکنید یا آن­ها را نچینید.
  • تنها از تیغ یا ژیلت که موها را به طور سطحی از بین می برد برای زدودن موها استفاده کنید.
  • از مصرف داروهایی که خون را رقیق می­کنند مانند آسپرین اجتناب کنید.
  • در صورت داشتن بیماری­هایی نظیر سرماخوردگی یا حساسیت ­های پوستی بهتر است لیزر را انجام ندهید.
  • همچنین توصیه می­ شود اگر پوستی تیره دارید با روش های مختلف مانند استفاده از سفیدکننده ­ها پوست خود را روشن و سفید کنید.
  • اصلاح ناحیه مورد نظر قبل از لیزر می­تواند مفید و موثر باشد.
  • اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، آن را به اطلاع پزشک برسانید ممکن است برخی از بیماری ها در اثر گذاری لیزر موثر باشد.

چه قسمت­هایی از بدن را می­ توان لیزر کرد

  • لیزر موهای زائد چانه
  • لیزر موهای زائد لب بالا
  • لیزر موهای زائد گردن
  • لیزر موهای زائد پاها
  • لیزر موهای زائد ببکینی
  • لیزر موهای زائد بازوها
  • لیزر موهای زائد شانه ها
  • لیزر موهای زائد سینه
  • لیزر موهای زائد کمر
  • لیزر موهای زائد زیر بغل

چه انتظارتی از لیزر موهای زائد داشته باشیم

انتظار می ­رود بلافاصله بعد از لیزر نتیجه آن را ببینیم و شاهد کاهش تعداد موهای ناحیه عمل باشیم. ممکن است 2 تا 8 هفته بعد متوجه رشد مجدد مو در ناحیه لیزر شوید. دلیل این اتفاق این است که همه فولیکول­ های مو به یک اندازه به لیزر پاسخ نمی­دهند.

اکثر افراد کاهش 10 تا 25 درصدی مو را پس از اولین عمل لیزر مشاهده می­کنند. برای ریزش دائمی مو معمولا به 3 تا 8 جلسه نیاز است که البته این تعداد با توجه به تشخیص پزشک متخصص می ­تواند متفاوت باشد. همچنان ممکن است برای حفظ وضعیت مطلوب سالی یک بار مجددا توسط پزشک ویزیت شوید.

آیا لیزر موهای نازک را از بین می برد؟

هرچه موها ضخیم تر و تیره تر باشد به لیزر پاسخ بهتری می دهد. اگر موهای شما خیلی نازک و یا کرکی و بور هستند به لیزر سخت تر جواب می دهند.

آیا لیزر موهای نزاک رو از بین می برد

لیزر خانگی موهای زائد

لیزرهایی وجود دارند که می­توانند در خانه برای از بین بردن مو استفاده شوند. این دستگاه­ها ممکن است باعث کاهش موی متوسط ​​شوند. اما هیچ مطالعه و تحقیق بیشتری در مورد مقایسه تاثیر این دستگاه­ها با لیزر موهای زائدی که در مطب پزشک انجام می­شود، وجود ندارد.

علاوه ­بر این، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، دستگاه­های لیزر موهای زائد خانگی را جزو لوازم آرایشی و بهداشتی می­داند، نه لوازم پزشکی، که به این معنی است که قدرت دستگاه­های پزشکی را ندارند. در حال حاضر، مطالعات طولانی مدت در مورد ایمنی و تاثیر دستگاه­های خانگی انجام نشده ­است.

اگر می­‌خواهید از دستگاه لیزر موهای زائد خانگی استفاده کنید، دستورالعمل­‌های همراه دستگاه را برای کمک به کاهش خطر آسیب دیدن، به ­ویژه آسیب­‌های چشمی، مطالعه کنید.

سوالات متداول لیزر موهای زائد

در این قسمت شایع ترین سوالات درباره لیزر موهای زائد پاسخ داده می‌شود.

دکتر ایمان روغنی

دکتر ایمان روغنی

جراح و متخصص پوست و مو، زیبایی و لیزر

عضو آکادمی متخصصین پوست آمریکا و اروپا و انجمن متخصصین پوست ایران می باشد و همیشه در تلاش برای کسب علوم و فنون جدید و بروزرسانی اطلاعات و تجهیزات روز دنیا بوده است و به این منظور سفرهای متعددی به کشورهای پیشرفته داشته و در سمینارها و کنگره های تخصصی پوست و مو از جمله EADV و IMCAS و… شرکت کرده است.
بیشترین زمینه تبحر و فعالیت دکتر روغنی در تشخیص و درمان کلیه بیماری های پوست و مو و ناخن، انجام تخصصی کلیه لیزرهای پوستی، جوانسازی، هایفوتراپی و انجام کلیه جراحی های زیبایی مانند تزریق بوتاکس، ژل، چربی و نانوفت، لیفت با نخ، زاویه سازی، جراحی پلک، کرایوتراپی، درمان تخصصی زگیل های تناسلی، سابسیژن و درمان اسکارهای آکنه به روش نوین و اختصاصی خودشان، کاشت مو و ابروی طبیعی می باشد.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

انواع لیزرهای پوست

انواع لیزرهای پوست

انواع لیزرهای پوست اعم از لیزر موهای زائد،لیزر پوست برای رفع جای جوش،لیزر پوست برای لک و… با هدف درمانی و زیبایی انجام می شود و چنانچه زیر نظر متخصص پوست و مو و دستگاه های مناسب انجام گیرد نتایج درخشانی را مشاهده خواهید کرد.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + هفت =