دکتر ایمان روغنی / درمان بیماری های پوستی / پسوریازیس یا صدفک پوستی چیست و چه درمانی دارد؟

پسوریازیس یا صدفک پوستی چیست و چه درمانی دارد؟

پسوریازیس (صدفک یا صدف پوستی) نوعی اختلال پوستی است که موجب می شود سلول های پوست چندین برابر حد طبیعی تکثیر شوند. این بیماری باعث ایجاد لکه های برجسته قرمز رنگ همراه با لکه های سفید می شود. پسوریازیس می تواند در هر جایی تکثیر شود اما بیشتر در پوست سر، آرنج، زانو و کمر ظاهر می شود. این بیماری واگیردار نیست، گاهی اوقات این بیماری وراثتی است و بعضی از اعضای خانواده به آن مبتلا می شوند.

معمولا صدفک در اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. در بسیاری از افراد پسوریازیس فقط چند قسمت را درگیر می کند اما در موارد شدیدتر می تواند قسمت های زیادی را درگیر کند. این لکه ها می توانند بهبود پیدا کنند و سپس در طول زندگی بیمار دوباره بازگردند.

پسوریازیس

علائم پسوریازیس

علائم پسوریازیس  که نوعی بیماری پوستی محسوب می شود، بسته به نوع آن در بیماران متفاوت است. شایع ترین نوع آن، پسوریازیس پلاک است که علائم آن شامل موارد زیر است:

• پلاک هایی از پوست قرمز اغلب با فلس های نقره ای رنگ
  • امکان خارش و درد در پلاک ها
  • ترک خوردن و خونریزی در برخی موارد
  • درگیر کردن قسمت های وسیع تر در موارد شدید
  • اختلالات مربوط به ناخن و انگشتان پا، از جمله تغییر رنگ و فرو رفتگی ناخن ها
  • پلاک های پوسته پوسته
  • پوسته پوسته شدن کف سر

بیماران مبتلا به پسوریازیس (صدف پوستی) می توانند به نوعی آرتروز به نام آرتریت پسوریازیس مبتلا شوند که موجب درد و تورم مفاصل می شود.

انواع دیگرپسوریازیس شامل:

• پسوریازیس پوسچولار، که موجب قرمزی و پوسته پوسته شدن و پوسته های ریز در کف پا و دست می شود.
  • پسوریازیس گوتات یا خال خال که اغلب از کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و عمدتا موجب ایجاد لکه های قرمز و کوچک روی بدن و اندام ها می شود. عوامل محرک می تواند شامل عفونت های تنفسی، گلو درد، ورم لوزه، استرس و آسیب های پوستی، داروهای ضد مالاریا و مسدود کننده بتا باشد.
  • پسوریازیس معکوس که موجب ایجاد ضایعات قرمز در چین های پوستی مانند زیر بغل، کشاله ران و زیر پستان می شود.
  • پسوریازیس اریترودرمیک که موجب قرمزی پوست و ریختن فلس ها می شود .این عارضه در اثر آفتاب سوختگی شدید، عفونت ها، مصرف داروهای خاص و قطع درمان برخی از پسوریازیس ها ایجاد می شود. این نوع پسوریازیس باید فورا درمان شود زیرا می تواند منجر به بیماری حادتری شود.

چه عواملی می تواند موجب پسوریازیس شوند؟

علت اصلی بروز صدفک پوستی مشخص نیست، اما کارشناسان بر این باورند که این بیماری ترکیب چند عامل است. درصورت وجود مشکل در سیستم ایمنی، بدن دچار التهاب می شود و باعث تشکیل سلول های جدید بر روی پوست می شود، به طور کلی هر ده تا سی روز سلول های پوستی تعویض می شوند، سلول های جدید هر سه تا چهار روز رشد می کنند تجمع سلول های قدیمی و جدید جایگزین فلس های نقره ای می شود.

پسوریازیس بیماری وراثتی است اما ممکن است به یک نسل منتقل نشود، به عنوان مثال ممکن است از پدر بزرگ به نوه به ارث برسد در صورتی که مادر کودک مبتلا به پسوریازیس نباشد.

مواردی که می توانند موجب تحریک پسوریازیس شوند، عبارتند از:

• برش، خراش یا جراحت
  • استرس عاطفی
  • عفونت های استرپی
  • داروها از جمله، داروهای فشار خون (مانند مسدود کننده بتا)
  • هیدروکسی کلروین و داروهای ضد مالاریا

تشخیص بیماری صدفک پوستی

معاینه فیزیکی، تشخیص صدف پوستی برای یک متخصص پوست متبحر کار آسانی است، به ویژه اگر مبتلا به پسوریازیس پلاک باشید و پلاک هایی در این نواحی داشته باشید:

• پوست فرق سر
  • گوش ها
  • زانوها
  • آرنج
  • ناف
  • ناخن

پزشک شما را معاینه کامل بدنی می کند و از شما در مورد ابتلا اعضای خانواده به پسوریازیس سوال می کند. ممکن است پزشک از شما تست بیوپسی بگیرد (قسمت کوچکی از پوست را برای آزمایش برمی دارند) تا مطمئن شود که شما مبتلا به عفونت پوستی نیستید. هیچ آزمایش دیگری برای تائید یا عدم تائید پسوریازیس وجود ندارد.

درمان پسوریازیس

خوشبختانه، درمان های بسیاری برای پسوریازیس وجود دارد. برخی روش ها، روند رشد سلول های پوستی را کند می کنند و برخی دیگر خارش وخشکی پوست را تسکین می دهند. پزشک با توجه به اندازه ضایعات روی پوست، سن، سلامت کلی شما و سایر موارد شما رادرمان خواهند کرد، درمان ها معمولا شامل موارد زیر می باشد:

• کرم های استروئیدی
  • مرطوب کننده ها برای درمان خشکی پوست
  • قطران ذغال سنگ (معمولا برای درمان پسوریازیس کف سر و در فرم لوسیون ها، کرم ها، فوم ها، شامپو ها و محصولات بهداشتی استفاده می شود).
  • کرم یا پماد
  • کرم های رتینوئید

درمان پسوریازیس های متوسط تا شدید شامل موارد زیر می باشد:

• نور درمانی: پزشک نور ماورا بنفش را به پوست شما می تاباند تا روند رشد سلول های پوست را کند سازد.
  • متوترکسات: این دارو می تواند منجر به بیماری مغز استخوان، کبد و هچنین مشکلات ریوی شود، بنابراین این درمان فقط برای موارد حاد کاربرد دارد. شما باید آزمایش، عکس از قفسه سینه و احتمالا بیوپسی کبد انجام دهید.
  • رتینوئیدها: این قرص ها، کرم ها، لوسیون ها، و ژل ها دسته ای از داروها هستند که از ویتامین A تشکیل می شوند. رتینوئیدها می توانند موجب عوارض جدی از جمله نقاصی مادرزادی شوند، بنابراین برای خانم های باردار و کسانی که قصد بارداری دارند توصیه نمی شود.
  • درمان بیولوژیک: این درمان برای مسدود کردن سیستم ایمنی بدن (در پسوریازیس حاد) به کار می رود. برای کنترل بهتر التهاب ناشی از پسوریازس داروهای بیولوژيک تجویز می شوند.