لیکن پلان چیست

لیکن پلان یک بیماری التهابی پوستی است که با بثورات خارش دار و غیر عفونی روی بازوها و پاها ظاهر می شود. لیکن پلان از به شکل ضایعات  کوچک ،براق، برجسته، صورتی رنگ یا بنفش می باشد.متخصصان پوست معتقدند لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است. بثورات ناشی از لیکن پلان نباید با پسوزیاریس و اگزما اشتباه گرفته شود. معمولا این بیماری در افراد بالای 30 سال رخ می دهد.

درمان لیکن پلان

لیکن پلان  یک بیماری پوستی غیر قابل درمان است و زمانیکه روی پوست تأثیر می گذارد ، معمولاً ظرف چند ماه به خودی خود برطرف می شود. با این حال ممکن است برطرف شدن اثار این بیماری حدود 2 سال زمان ببرد. درمان این بیماری به منظور کاهش علائم تا زمان برطرف شدن بثورات ادامه خواهد داشت.

در موارد خفیف افراد مبتلا به هیچ درمانی نیاز ندارد و می بایست هر چند وقت یکبار به متخصص پوست مراجعه کنند.

ممکن است درمان موارد شدید لیکن پلان شامل موارد زیر باشد:

• برای کاهش خارش می توان از آنتی هیستامین ها استفاده کرد
  • برای کاهش علائم می توان از نور درمانی با نور ماورا light بنفش (UV) نیز استفاده کرد.
  • کرم ها یا پمادهای استروئیدی می توانند در کاهش التهاب و قرمزی بسیار موثر باشند. این دارو روی لکه های خارش دار استفاده می شود. با تغییر رنگ لکه ها به قهوه ای یا خاکستری باید استفاده از پمادها متوقف شود.

گاهی اوقات ممکن است ، کرم ها یا پماد ها حاوی داروهایی باشند که پاسخ ایمنی را کاهش می دهند.

تشخیص بیماری لیکن پلان

پس از معاینه پوست و بررسی بثورات ، ممکن است  پزشک بر اساس شکل ظاهری ، لیکن پلان را تشخیص دهد.

ممکن است در برخی  موارد، برای تشخیص بیماری نیاز به انجام دادن  پانچ بیوپسی باشد. در این روش با استفاده از ابزار دایره ای شکل نمونه کوچکی از لایه های عمیق پوست را برمی دارند. اغلب برای بستن زخم های ناشی از بیوپسی پانچ  نیازی به بخیه زدن نیست. نمونه برای بررسی تشخیص لیکن پلان زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

معمولا برای افرد مبتلا به لیکن پلان دهانی متخصص دهان و دندان با انجام نمونه برداری به تشخیص می رسد.

علائم لیکن پلان چیست؟

علائم این بیماری بسته به محل درگیری  متفاوت است.

اولین حمله می تواند هفته ها و حتی ماه ها ادامه داشته باشد ، در حالی که عود کردن مجدد آن  نیز سالها  زمان ببرد. عود در موارد لیکن پلان دهانی بیشتر است.

علائم هنگام ظاهر شدن در نواحی خاص به اشکال زیر در می آیند.

لیکن پلان پوست

• بثورات به طور ناگهانی ظاهر می شوند و معمولا چندین ماه ادامه دارند.
  • ضایعات و بثورات به صورت برجسته ، قرمز ، صورتی یا بنفش، به شکل صاف وجود دارد.
  • قطر پاپول ها تقریباً 3 تا 5 میلی متر (میلی متر) است.
  • ممکن است گاهی اوقات رگه های سفید روی پاپول ها ظاهر شود
  • ممکن است خارش شدید به خصوص در شب رخ دهد.

در این بیشتر نواحی مچ دست ، آرنج ، مچ پا و کمر درگیر می شوند. با این وجود ممکن است ، سایر قسمت های بدن نیز تحت تأثیر قرار بگیرند. ساق پاها می توانند تحت تأثیر بثورات متراکم لیکن پلان قرار بگیرند، در حالی که ممکن است زیر بغل ها دارای ضایعات حلقه ای شکل باشند.

لیکن پلان دهان

در این شرایط رگه های سفید در قسمت داخلی گونه ها ظاهر می شود. همچنین ممکن است لثه ها، زبان و لب ها نیز تحت تأثیر قرار بگیرند.

• معمولا رگه ها دردناک نیستند و یا خارش ندارند
  • رگه های سفید از بین نمی روند.
  • احتمالا لثه نیز دچار قرمزی و تورم شوند.
  • زخم های درد دهان می توانند ایجاد و عود کنند.
  • ممکن است حس چشایی فرد کم تر شود و برخی افراد طعم فلز را دهان خود احساس کنند.
  • ممکن است فرد دچار خشکی دهان شود.

نکته: غذاهای پرادویه، غذاهای سوخاری و محصولات گوجه فرنگی می توانند علائم را بدتر کنند.

لیکن پلن آلت تناسلی مردان

لکه های حلقه ای شکل بنفش یا سفید در اطراف آلت تناسلی ظاهر می شود.

معمولا این لکه ها خارش ندارند.

این علائم شبیه برفک است و اغلب به اشتباه آن را تشخیص می دهند.

لیکن پلان آلت تناسلی و واژن زنان

بروی آلت تناسلی زنان، رگه های سفیدی  همانند رگه های داخل دهان ظاهر می شود . معمولاً این ضایعات دارای خارش و درد نمی باشند. ممکن است پوست این ناحیه نیز قرمز شود.

ممکن است لیکن پلان روی لبه های داخلی واژن و یا لابیا مینور ایجاد  شود و غشای مخاطی آسیب دیده به رنگ قرمز روشن و خام است. لب های کوچک نیز ممکن است کوچک شده و به یکدیگر یا لب های بیرونی بچسبند که به آن لب های بزرگ نیز گفته می شود.

ممکن است بافت اسکار شکل واژن را تحریف کند. لیکن پلان می تواند نواحی عمیق تر واژن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که واژن آسیب می بیند ممکن است هنگام لمس کردن به راحتی خونریزی کند.

در برخی ممکن است مقاربت جنسی دردناک، دشوار و یا غیرممکن شود.

لیکن پلان فولیکولار

این بیماری بر روی نواحی مانند پوست سر که مو رشد می باشد را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است موجب قرمزی و تحریک پذیری این نواحی نیز شود. این نوع لیکن پلان گاهی باعث ریزش مو شده و آثار آن می تواند دائمی باشد.

در موارد بسیار نادر ، لیکن پلان می تواند در مقعد ، مجرای گوش ، پلک ها و مری نیز ایجاد شود.

علت دقیق ابتلا افراد به لیکن پلان مشخص نیست.

این بیماری یک اختلال خود ایمنی می باشد، در این شرایط سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم حمله می کند.

موارد زیر در مورد لیکن پلان شناخته شده است:

• این  بیماری وارثتی نمی باشد.
  • این  بیماری عفونی نیست
  • لیکن پلان نوعی سرطان نیست.
  • این بیماری ارتباطی با تغذیه ندارد. با این وجود، در صورت وجود زخم در دهان  ممکن است غذاهای پرادویه ، آب مرکبات و محصولات گوجه فرنگی علائم را تشدید کنند.

به نظر می رسد برخی از دلایل ابتلا لیکن پلان شامل موارد زیر باشد:

داروها: لیکن پلان می تواند در اثر واکنش به برخی از داروها ایجاد شود ، این داروها عبارتند از:

• بتا-بلاکرها ، داروهای رایجی هستند که برای درمان مشکلات قلبی عروقی استفاده می شوند
  • داروهای ضد التهاب
  • تزریق طلا برای درمان آرتروز
  • ضد مالاریا
  • داروهای ادرار آور تیازید
  • فنوتیازین ها ، گروهی از داروهای آرام بخش با اقدامات ضد روان پریشی

سایر موارد که موجب ابتلا افراد به لیکن پلان می شود، شامل تماس با برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید عکس رنگی می باشد.

پر کردن دندانهای جیوه: برخی از مطالعات نشان داده است که رابطه ای بین تغییرات نوع لیکن پلانوس در دهان و واکنش آلرژیک به پر کردن دندانهای جیوه وجود دارد.

لیکن پلان همچنین می تواند بخشی از سندرم گرینسپان باشد ، سندرم مشخص شده با فشار خون بالا ، دیابت و لیکن پلان دهانی.

درمان های خانگی برای لیکن پلان

با وجود اینکه این  بیماری قابل درمان نیست اما می توان  گفت برخی از داروهای خانگی علائم را تسکین می دهند.

زردچوبه به عنوان دارویی خوراکی برای درمان لیکن پلان پیشنهاد شده است زیرا اثرات خوبی روی سیستم ایمنی بدن می گذارد که می تواند به کاهش التهاب موثر در این بیماری کمک کند.

اخیرا یک مطالعه آزمایشی نتایج امیدوار کننده ای را برای این درمان گیاهی نشان داده است.

سایر درمان های خانگی  عبارتند از:

• استفاده از جو دوسر روی پوست
  • جویدن مریم گلی
  • استفاده از ژل های آلوئه ورا بر روی پوست
  • استفاده از روغن های گیاهی
  • بوراکس

با همه ی این تفاسیر شواهد کمی مبنی بر این است که ایمنی و اثربخشی این روش های درمانی مورد تأیید می باشد.

توصیه می شود برای کاهش علائم و پیگیری بیماری به متخصص پوست مراجعه کنید.

عوامل خطر بیماری لیکن پلان

لیکن پلان می تواند هرکسی در هر سن و نژادی را تحت تأثیر قرار دهد.

با این حال، احتمال بروز این بیماری در بین موارد زیر شایع تر است:

• بزرگسالان و میانسال
  • زنان، به ویژه ابتلای آن ها به لیکن پلان دهانی
  • بیماران مبتلا به بیماری های کبدی، مانند هپاتیت C یا سیروز

عوارض بیماری لیکن پلان چیست؟

ممکن است بعد از برطرف شدن بثورات علائم دائمی قهوه ای یا خاکستری روی پوست وجود داشته باشد. این موارد در پوستهای تیره بیشتر دیده می شوند.

در موارد نادر ممکن است، ضایعات پوستی مداوم و زخم های دهان خطر ابتلا به سرطان را به مقدار کمی افزایش دهند.

برای افرادی که علائم شدیدتری دارند ، یا وقتی کرم ها و پماد ها به اندازه کافی موثر نیستند ، می توان قرص های استروئیدی را به صورت خوراکی مصرف کرد.

کپسول های سیکلوسپورین یا قرص های آیزرتین می توانند فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش دهند و ممکن است گاهی اوقات کمک کنند. آنها فقط در موارد بسیار شدید استفاده می شوند

برای لیکن پلان که در دهان ایجاد می شود ، در صورت ناراحت کننده بودن علائم زخم دهان ، پزشک می تواند قرص های استروئیدی یا دهان شویه را تجویز کند.

برای لیکن پلان غشای مخاطی ، درمان درست است و ممکن است سالها طول بکشد. پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را به عنوان قرص تجویز کند.

خوشبختانه ، لیکن پلان دهانی مشکلات کمی ایجاد می کند و معمولاً نیازی به درمان آن نیست. بهداشت دهان و دندان می تواند در بین افراد مبتلا به درد دهان ضعیف باشد ، که رعایت بهداشت دهان و دندان را از اهمیت بیشتری برخوردار می کند.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/184866