دکتر ایمان روغنی / درمان بیماری های پوستی / با بیماری پوستی روزاسه آشنا شوید

با بیماری پوستی روزاسه آشنا شوید

روزاسه یکی از انواع بیماری های شایع پوستی است که این روز ها افراد زیادی به آن دچار شده اند. این بیماری را آکنه بزرگسالان نیز می نامند.

در بخش های آتی این مقاله در صدد هستیم که در زمینه علائم بیماری روزاسه، تمامی مواردی که باعث تشدید بیماری روزاسه می شوند و مراقبت هایی که می تواند احتمال بروز این بیماری و احتمال پیشروی این بیماری را اکاهش دهد، مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری روزاسه

علائم و نشانه های بیمار روزاسه

علائمی که مبتلایان به بیماری روزاسه تجربه می کنند موارد زیر است:

• قرمزی و تورم پوست صورت
  • در هنگام بروز علائم این بیماری در ابتدا صورت فرد قرمز و بر افروخته می شود اما این قرمزی و بر افروختگی موقتی است.
  • بیماری روزاسه در مرحله پیشرفته با قرمزی هایی ماندگار خود را نشان می دهد.
  • در حالت شدید این بیماری گوش ها و نیز قفسه سینه و پوست ناحیه پشت بدن افراد نیز درگیر این بیماری می گردد.
  • در مراحل پیشروی علائم این بیماری عروق خونی و جوش های قرمز رنگی بر روی سطح پوست دیده می شود.
  • جوش های ریزی که روی سطح پوست ظاهر می شوند می توانند با عفونت همراه باشند.
  • ظهورات بالینی بیماری روزاسه در پیشرفته ترین حالت به شکل افزایش حجم غدد چربی در ناحیه بینی و نیز گونه ها و پف کردن گونه ها خودش را نشان می دهد.
  • سوزش و قرمز شدن چشم ها نیز از دیگر علائم این بیماری هستند.

بیماری روزاسه چرا به وجود می آید؟

علت دقیق و ریشه اصلی بیماری روزاسه همچنان برای متخصصین پوست و مو پوشیده است. اما مواردی را به عنوان عوامل زمینه ساز بروز بیماری روزاسه برشمرده اند. مثلاً:

• ایجاد اختلال در رگ های خونی موجود در صورت
  • پوست روشن
  • وراثت و سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری روزاسه
  • هلیکو باکتر پیلوری
  • افزایش انگل دمودکس فولیکولاروم

آیا بیماری روزاسه درمان پذیر است؟

واقعیت این است که بیماری روزاسه درمانی قطعی ندارد و صرفاً با برخی از اقدامات درمانی می توان علائم و ظهورات بالینی آن را کاهش داد. انواع روش های درمانی بیماری روزاسه:

• استفاده از دارو های موضعی: انواع داروها و پمادها می توانند تا حد زیادی التهابات و قرمزی روی سطح پوست را از بین ببرند.
  • باید توجه داشته باشید که دارو های مربوط به درمان روزاسه حتما باید از سوی پزشک متخصص پوست تجویز شود زیرا که افراد مبتلا به بیماری روزاسه شرایط متفاوتی را تجربه می کنند و شدت و خفیف بودن علائم در میزان دوز دارو های تجویزی اثر بخش خواهد بود. به همین دلیل افراد نمی توانند خودسرانه خود درمانی کنند.
  • درمان با داروی ایزوترتینوئین
  • آنتی بیوتیک های خوراکی مثل داکسی سایکلین
  • لیزر درمانی
  • مصرف آنتی بیوتیک قوی ریفاکسیمین

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بیماری روزاسه هستند؟

مشاهده شده است برخی از افراد به دلیل شرایطی که دارند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری روزاسه هستند:

• کسانی که پوستی روشن دارند.
  • کسانی که در سنین بالای سی سالگی قرار دارند.
  • بروز این بیماری در جنس مونث بیشتر است. بنابراین زنان در معرض خطر بیشتری هستند.
  • مصرف نوشیدنی های بسیار داغ
  • استفاده از مواد غذایی تند و فلفلی
  • استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و بی کیفیت که نوعی محرک پوست هستند و باعث بروز حساسیت ها و بیماری هایی در سطح پوست می شوند
  • افزایش دمای بدن

پیشگیری از بیماری روزاسه

از آنجایی که دلیل اصلی این بیماری همچنان برای ما مکشوف نیست بنابراین هیچ راهکاری را نمی توان در جهت پیشگیری صد در صدی از بروز این بیماری ارائه کرد. تنها اقدامی که می توان انجام داد این است که از سرعت پیشروی این بیماری کاست. مثلاً:

• در صورتی که علائم این بیماری را در خود و نشانه هایی را بر روی سطح پوست تان مشاهده می کنید در اسرع وقت به یک متخصص پوست و مو خوب و با تجربه مراجعه کنید. زیرا که آغاز بهنگام درمان بهترین راهکار برای افزایش موفقیت روند درمان است.
  • پرهیز از مصرف غذاهای تند
  • پرهیز از قرار گیری در مسیر بادهای تند