اگزما و درمان آن

اگر دچار اگزمای پوستی هستید و می خواهید با راه های درمانی آن آشنا شوید و یا می خواهید در مورد این بیماری اطلاعاتی بدست آوردید و یا قبلا دچار اگزما شده اید و می خواهید از بروز مجدد آن جلوگیری کنید پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا با شناخت این بیماری، علائم و عوامل ایجاد آن، از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

اگزما چیست؟

واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل محرک در اثر عواملی مانند استرس، تغذیه نامناسب و… که سبب ایجاد التهاب خارش، قرمزی، تاول، تورم، برجستگی و… در پوست می گردد اگزما نام دارد و نوعی بیماری پوستی محسوب می شود.

پوستی که مبتلا به اگزما شده است امکان دارد دچار تراوش مایع، پوسته ریزی، بلند شدن پوست یا تاول گردد. مهم ترین علت ایجاد اگزما پوستی، استفاده از مواد حساسیت زا و آلرژی زا می باشد که اجتناب از آن ها، در درمان اگزما بسیار موثر می باشد. اگزما، واگیردار و خطرناک نیست و از عارضه های شایع در میان افراد محسوب می گردد.

علت ایجاد اگزما

علت اصلی ایجاد اگزما نامشخص است ولی پزشکان بر این باور هستند که اگزمای پوستی در اثر واکنش بیش از حدسیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل ناشناخته و محرک می باشد.

علت های دیگر این بیماری عبارتند از:

• استرس
  • حساسیت های غذایی
  • مواد شیمیایی موجود در هوا
  • داشتن حیوان خانگی
  • میکروب ها ( ویروس ها، باکتری ها و بعضی از قارچ ها)
  • مصرف دخانیات
  • تماس با حیوانات
  • پوست خشک
  • آب و هواب بیش از اندازه گرم یا سرد
  • تماس با مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده، عطرها و رنگ ها
  • هورمون ها
  • تعریق

علائم ایجاد اگزما

• ملتهب و قرمز شدن پوست
  • حساسیت پوست
  • تورم پوست
  • پوسته پوسته شدن قسمت هایی از پوست
  • خارش
  • جوش های ریز
  • خشک شدن پوست
  • خشن شدن پوست
  • به وجود آمدن تکه های تیره رنگ روی پوست

انواع اگزما

• اگزمای تماسی : واکنش موضعی که پوست در تماس با یک عامل آلرژی زا نشان می دهد.
  • اگزما درماتیت تماسی : حالتی است که پوست نسبت به ماده ای که بدن آن را به عنوان ماده ای خارجی شناخته است، واکنش نشان می دهد. در این حالت سیستم ایمنی بدن  نسبت به آن ماده واکنش نشان می دهد. اگزما درماتیت سبب التهاب پوست می گردد و در اثر تماس با موادی نظیر مرکبات، پاک کننده های خانگی، عطر، نیکل، سرکه و… ایجاد می گردد.
  • اگزمای سبورئیک : این نوع اگزما معمولا روی پوست سر همراه با شوره خفیف ایجاد می شود ولی ممکن است در ناحیه گوش یا قفسه سینه نیز دیده شود. اگزمای سبورئیک باعث قرمز شدن و التهاب پوست و پوسته پوسته شدن می گردد. این نوع اگزما در نوزادان، کودکان و بزرگسال ایجاد می شود.

اگزما در کودکان

• اگزمای آتوپیک : دردناک ترین و آسیب رسان ترین نوع اگزما، اگزمای آتوپیک می باشد. بسیاری از نوزادان در سنین بین دو تا شش ماه درگیر این بیماری می شوند. از نشانه های این بیماری می توان به ترک خوردگی و شیار روی پوست، ایجاد ضایعه های پوستی، سوزش و خارش، آسیب پذیری در مقابل عفونت ها و … اشاره کرد.
  • اگزمای نامولار : به صورت تکه های سکه ای شکل صورتی یا قرمز رنگ روی پوست خودش را نشان می دهد و به صورت موضعی است و در روی پاها ایجاد می شود. امکان دارد فلس های نارنجی رنگ روی پوست مشخص شود. اگزمای نامولار باعث پوسته پوسته شدن و خشکی در ناحیه پا می گردد که اگر درمان نشود، این نواحی ضخیم و تیره می شوند.

شیوع اگزمای نامولار درفصل زمستان و در میان دختران جوان و زنان سنین بین 30 تا 60 سال شایع تر می باشد.

تشخیص اگزما

برای تشخیص اگزما پوستی، پزشک، سوابق بیماری و پزشکی بیمار را بررسی می کند و معاینات کاملی از نواحی که احتمال می رود مبتلا به اگزما شده باشد انجام می دهد و آزمایشاتی را جهت تشخیص اگزما برای بیمار تجویز می کند.

راه های درمان اگزما

درمان اگزما به عواملی مانند شدت اگزما و نوع آن بستگی دارد. استفاده از داروهای خوراکی، تزریقی، موضعی و پمادهای تجویز شده توسط متخصص پوست خوب، تغییر سبک زندگی می تواند در درمان اگزما بسیار موثر باشد.

برای درمان اگزما درماتیت تماسی، با شناختن عامل آلرژی زا و اجتناب از آن،می توان درمان را بهبود بخشید.

• استفاده از پماد ها و کرم ها
  • نوشیدن آب زیاد
  • عدم دستکاری و خاراندن ناحیه مبتلا به اگزما
  • استفاده از آنتی هیستامین‌ها و کورتیکواستروئید‌ها جهت درمان و از بین بردن التهاب